Zapięcia rowerowe – rodzaje i dlaczego są ważne
Na rynku dostępne są różne rodzaje zapięć rowerowych. Używanie ich jest niezbędne dla właścicieli wszystkich typów rowerów. Przypinamy pojazdy w różnych miejscach. Czasami niemonitorowanych i istnieje ryzyko kradzieży. Przeczytaj o zaletach i wadach zapięć rowerowych.
Wybór – co jest ważne?
Dostępne są na szyfr, klucz, typu u – lock. Każde z nich wykonane jest z innych materiałów. Istotne, żeby zapięcie rowerowe było wytrzymałe, niełatwe do przecięcia. Złodziej nie może odpiąć roweru, przecinając zapięcie w zbyt łatwy sposób. Rower to pojazd, który kosztuje mniej lub więcej i warto go odpowiednio zabezpieczyć. Niezależnie czy jest to miejski, górski czy dla dzieci.
Zapięcia typu linki i spirale
To słabe zabezpieczenie, nie gwarantuje bezpieczeństwa. Rowery przypięte linkami są często kradzione. Łatwo jest przeciąć ten rodzaj i tracimy rower na zawsze. Zaletą jest niska cena i wygodne przypinanie, ale jest nieopłacalne. Warto używać zapięcia typu linki i spirale jedynie w miejscach, gdzie jest monitoring, ochrona. Wtedy ryzyko kradzieży jest mniejsze, ale nadal istnieje.
Zapięcia typu u – lock – ciężkie i trudno je przeciąć
Wykonane z lepszego tworzywa niż linki i spirale. Jego kształt to szekla i jest skuteczne. Przypięty rower za pomocą zapięcia typu u – lock nie zostanie łatwo ukradziony, a nawet wcale. Wymagałoby to dłuższego czasu, a potencjalny złodziej nie będzie ryzykował. To jedno z lepszych zapięć polecanych przez producentów, sprzedawców rowerów i akcesoriów. Ważny jest materiał i grubość zapięcia typu u – lock. Im grubsze, tym lepsze, sprzedawane są zapięcia typu u – lock znanych marek i sprawdzonych. Czasami dostępne są także mało znane i źle wykonane u-locki. Należy dobrze się im przyjrzeć w sklepach i porównać ich jakość. Przypina się je do ramy roweru i wymaga to dopasowania rozmiaru.
Łańcuch z zamkiem – metalowy, ciężki, godny uwagi
Mocne, lepsze od u – locka, bo ma elementy ruchome, nie jest sztywne. Trudność może sprawić jego transport, ale lepiej, żeby rower był bezpieczny. Zapięcie typu łańcuch z zamkiem ma wiele zalet i zyskujesz, że twój rower nie zostanie ukradziony. Występują też łańcuchy z kłódkami ułatwiającymi zapinanie jednocześnie trzech lub czterech rowerów. Dobre dla rodzin z dziećmi, grupy znajomych. Wykonane z hartowanej stali odpornej na przecięcia i inne próby kradzieży.
Alarm, szyfr, klucz
Zapięcia są różnie przypinane do barierek rowerowych i nie tylko. Istnieją zapięcia z alarmem odstraszającym potencjalnych złodziei. Głośny dźwięk spowoduje niechęć do kradzieży. Oprócz tego zapięcia na szyfr składający się z cyfr. Trzeba je zapamiętać i nie zapisywać przy rowerze. Jeżeli nie zapamiętasz cyfr, możesz nie odpiąć własnego roweru. Dla zapominalskich dobre będą zapięcia na klucz doczepiony do breloczka.
Jak widać, warto stosować zapięcia rowerowe różnego typu. Ich ceny zależą od wielu czynników. Niektórzy proponują kupić zapięcia, które kosztuje określony procent wartości roweru. To dobre rozwiązanie, bo ceny zapięć to czasami wartość całego roweru miejskiego. Nie powinno kosztować tyle, co pojazd, bo to będzie nieopłacalne. Dlatego ten procent wartości warto wziąć pod uwagę przy kupnie zapięcia. Zyskasz świadomość, że twój rower będzie bezpieczny niezależnie od miejsca przypięcia.
Dla doświadczonego złodzieja żadne zapięcie nie straszne, ale chroni przed przypadkowymi kradzieżami.