Rowery są jednym z najpopularniejszych środków transportu na świecie, a około 800 milionów rowerów przewyższa liczbę samochodów o dwa do jednego.
Rowery są również najbardziej energooszczędnym pojazdem – rowerzysta spala około 35 kalorii na milę (22 kalorie na km), podczas gdy samochód spala 1 860 kalorii na milę (1 156 kalorii na km).
Porządny rower – budowa i podstawowe informacje
Rowery są używane nie tylko do transportu, ale także do fitnessu, zawodów i turystyki. Najważniejszą częścią roweru jest rama w kształcie rombu, która łączy ze sobą elementy w odpowiedniej konfiguracji geometrycznej. Rama zapewnia rowerowi wytrzymałość i sztywność i w dużej mierze determinuje prowadzenie roweru.
Rama składa się z przednich i tylnych trójkątów, przód naprawdę tworzy bardziej czworokąt czterech rur: górnej, siedziska, dołu i główki rur. Tylny trójkąt składa się z tylnych widełek, pasów siedzeń i tylnych kół. Przez większą część historii roweru rama była zbudowana z ciężkiej, ale mocnej stali i stali stopowej.
Materiał ramy był stale ulepszany w celu zwiększenia wytrzymałości, sztywności, lekkości i trwałości. Lata 1970., zapoczątkowały nową generację bardziej wszechstronnych stali stopowych, które można spawać mechanicznie, zwiększając w ten sposób dostępność lekkich i niedrogich ram. W następnej dekadzie lekkie aluminiowe ramy stały się popularnym wyborem.
W portalu ploteczkowo.pl przeczytasz o wycieczkach rowerowych jako hobby dla całej rodziny.
Wybór roweru – o tym warto pamiętać!
Bezszwowe rury ramowe są zbudowane z solidnych bloków stali, które są przebijane i „wciągane” w rury przez kilka etapów. Są one zwykle lepsze od rur ze szwem, które są wytwarzane przez rysowanie płaskich taśm stalowych, owijanie ich w rurę i spawanie razem wzdłuż długości rury.
Rury są montowane w ramę przez ręczne lub spawanie maszynowe, przy czym ten pierwszy jest bardziej pracochłonnym procesem, a zatem droższym. Kompozyty mogą być łączone mocnym klejem lub spoiwami z tworzywa sztucznego.